DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Do It Yourself, ehk siis tee ise ja õpeta teisi.

Moderaatorid: etnies858, J.Aru, GTI, dellu

Vasta
romeoD
Klubiline
Postitusi: 930
Liitunud: 03 Dets 2013, 17:55
Auto: VW golf TDI
Asukoht: Valga
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 31 korda

DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas romeoD » 18 Jaan 2015, 17:55

Võtsin ette tagaratta laagrite vahetuse kodustes tingimustes ja yllatusin kui lihtne see on võrreldes esiratta laagriga. Annaks kasvõi poe parklas ära teha. Aega kulus 48 minutit koos pildistamise ja jutu ajamisega. Kindlasti saaks seda ka muud moodi teha, kuid siin tutvustan enda tegemist. Kui midagi ei meeldi või tahaksid lisada midagi juurde, millele tähelepanu ei pööranud või lihtsalt mingi kysimus, lase aga käia.

Vaja läheb:
Ratta mahavõtmiseks - Tungraud, veljevõti, tõkiskingad
Pidurisuppordi ja piduriketta eemaldamiseks - 15mm lehtvõti, 13mm leht/padrun, ristpeaga kruvikeeraja(PH3)
Laagri eemaldamine - lapik kruvikeeraja, 30mm 12kant padrun, tõmmits(soovitatavalt 3jalgne), 17mm padrun, leeklamp
Lisaks veel momentvõti, veenmisjõudu haamri näol, traatharja puhastamiseks, toru võlli mutri lahtiväänamiseks,tõrva poltidele ning näpuotsatäis määret.

1. Ratta eemaldamine
Jäta auto tasasele pinnale,seiska mootor ja jäta käik sisse. Kässarit ära peale tõmba. Paigalda tõkiskingad diagonaalis olevale rattale. Tõsta ratas õhku ja eemalda see. Sellekohta pilte ei teinud, kuid loodan, et saate iseseisvalt hakkama, muidu pole mõtet edasi vaadatagi. Lõpptulemus peaks olema selline
Pilt

2. Suppordi eemaldamine
Eemalda pidurisupport ja välimine piduriklots. Väljamaal levivates õpetustes võetakse lahti ka käsipiduri tross ja suppordi kandur, st eemaldatakse kanduriga koos support, kuid neid 8mm kuuskandiga polte annab lahti saada,läksin lihtsamat teed. 15mm lehtvõtmega hoidsin liugurit kinni ja 13mm padruniga keerasin poldi lahti(saab ka lehtvõtmega, aga olin mugav). Alumisel poldil käspipiduri tross natuke häirib, aga ei midagi hullu.
Pilt

3. Laagri eemaldamine
Haamriga veensin suppordi eemale ja ka esimese klotsi eest ära. Kruvisin pisikese kruvi piduriketta kyljest ära ja vingerdasin ketta vahelt välja, ei näinud mõtet sellepärast tervet kandurit maha kruvida. Panin tõmmitsad rummu ymber ja 17 padruniga kruttisin rummu lahti(see oleneb tõmmitsatest, mida kasutad). Kruvimiseks kasutasin akutrelli, millele Shark77 treis vahepulga, et saaks padruneid otsa panna.
Pilt

4. Sisemise saale eemaldamine veovõllilt.
Kruvisin võlli neli polti lahti 17mm padruniga, koos sellega eemaldub ka kaitseplekk. Peale pleki eemaldamist lasin ABS anduri pistiku kyljest lahti. Kruvisin vana mutri otsa, katsin igaks juhuks anduri suitsutoruga ja asusin kuumutama. Peale lyhiajalist kuumutamist sisuliselt lykkasin lapiku kruvikeerajaga saale maha. Kindlasti saab relaka ja meisliga sama töö tehtud, kuid siis on oht võll ära rikkuda.
Pilt

5. Võlli tagasipanek
Puhastasin sillatala traatharjaga. Lasin selle igaks juhuks tõrvaspreiga yle. Tagasipanekul tuleb meeles pidada, et ka pleki tagasi paned, esimene kord oleks peaaegu juba laagrit otsa hakanud panema, a siis avastasin, et plekk puudu. Poldid keerasin kinni 60Nm jõuga.
Pilt

6. Laagri paigaldamine
Tõmbasin võllile kerge määrdekihi peale, pidavat aitama laagril soojust võllile edasi kanda, et yle ei kuumeneks. Sobitasin laagri näpuga võlli otsa enamvähem. Jälgi kindlasti, et ABS võru oleks sissepoole. Edasi panin laagri keskkohta 30mm padruni ja haamriga veensin laagrit võllipeale minema senikaua, kuni mutter otsa istub. Vana mutriga keerasin laagri ilusti lõpuni ära ja siis panin uue mutri ja keerasin selle 175Nm-ga kinni. Paras tegu on selle otsakorgi tagasipanek. Eelnevalt oli keermeliimiga kinni pandud nagu ka mutter, aga kuna mul keermeliimi polnud, siis lasin mutrile niisama tõrva vahele.
Pilt

7. Pidur tagasi kokku
Sobitasin ketta tagasi oma kohale ja laagrikomplektis oli uus kruvi olemas, millega see kinni keerata. Panin klotsi tagasi oma kohale ja pidurisuppordi ka. Keerasin 2 13mm polti tagasi ja panin ratta alla tagasi ja valmis ta saigi, kui olin tungipealt alla lasknud ja tõkiskingad eemaldanud.
Ma ei vastuta foorumis tehtud postituste sisu eest.

wolkar3
Huviline
Postitusi: 732
Liitunud: 30 Sept 2003, 21:48
Auto: VW Passat 2.0, Highline 2001, bensiin, 85 KW
Asukoht: Tallinn, Mustamäe
Tänanud: 0
Tänatud: 0

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas wolkar3 » 18 Jaan 2015, 22:54

romeoD kirjutas: 4. Sisemise saale eemaldamine veovõllilt.
Kruvisin võlli neli polti lahti 17mm padruniga, koos sellega eemaldub ka kaitseplekk.
Peaks olema suht sarnane protseduur Passat B5.5 rattalaagri eemaldamisega. Endal oli see plekk ära kõdunenud ja vaja vahetada. Kuna poldipeadel olid kandid olematud(endal keevitus puudus), et niisama lahti keerata, sai viidud Forssi ja seal vahetati kaitseplekk ära koos uute poltidega.
Ühel pool peab veel kaitsepleki vahetama..

Kasutaja avatar
J.Aru
Moderaator
Postitusi: 5296
Liitunud: 22 Dets 2011, 11:36
Auto: Passat B5 1.9Tdi 81kw '98(vanemate oma), B5 1.9Tdi 81kw '97, B5.5 2.5Tdi 132kw '04
Asukoht: Rahkla
Tänanud: 60 korda
Tänatud: 66 korda

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas J.Aru » 19 Jaan 2015, 11:36

Kas B5-el ja eeldan, et ka B5,5-el rattalaagrit mitte koos rummuga ei vahetata? Kapslit igastahes ei tundu küll laagri otsast ära käima ja teeninduses väideti, et ainult koos rummuga (nende juttu ei tasu muidugi puhta kullana võtta).

Kasutaja avatar
NOTFAST
Tunnustatud
Postitusi: 1406
Liitunud: 27 Mär 2010, 15:19
Telefon: 5141947
Skype: kollerimees
Auto: Hunnik erinevaid Volkse, MB ja BMW
Asukoht: Saverna
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 4 korda

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas NOTFAST » 19 Jaan 2015, 12:14

J.Aru kirjutas:Kas B5-el ja eeldan, et ka B5,5-el rattalaagrit mitte koos rummuga ei vahetata? Kapslit igastahes ei tundu küll laagri otsast ära käima ja teeninduses väideti, et ainult koos rummuga (nende juttu ei tasu muidugi puhta kullana võtta).
Mina olen koos rummuga vahetanud ja ka neid müüakse nii B5-le. Lihtsam ja kiirem moodus on doonorauto omad, siis tõstad koos ABS anduritega ringi.
Tartu ja Võru vahel. Tel 5141947
VAG autode remont ja enamus autode diagnostika. Sportautod ja nendega seonduv. Autoabi ja lammutus. karol@kolleriauto.ee Küsi kindlustust. Ametlik koostööpartner.

romeoD
Klubiline
Postitusi: 930
Liitunud: 03 Dets 2013, 17:55
Auto: VW golf TDI
Asukoht: Valga
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 31 korda

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas romeoD » 19 Jaan 2015, 17:27

Passatil paistab etka järgi, et tagarattalaager on koos võlliga, aga golfil võlli vahetama ei pea.

8E0501611J passati laagri kood ja PILT


Pilt

Positiivne see, et passatil pleki vahetuseks ei pea laagrit laiali lõhkuma nagu golfil.
Ma ei vastuta foorumis tehtud postituste sisu eest.

Kasutaja avatar
J.Aru
Moderaator
Postitusi: 5296
Liitunud: 22 Dets 2011, 11:36
Auto: Passat B5 1.9Tdi 81kw '98(vanemate oma), B5 1.9Tdi 81kw '97, B5.5 2.5Tdi 132kw '04
Asukoht: Rahkla
Tänanud: 60 korda
Tänatud: 66 korda

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas J.Aru » 19 Jaan 2015, 17:33

Hoopis ma ise ei pannud alguses tähele, et ka Golf 4-jal vahetatakse koos rummuga, arvasin kohe kui nägin, et võll eraldi seest välja käib, et vahetatakse rummu sees ainult laager ära... :crazy: Suured tänud romeoD, nüüd asi selge ka kuidas Passatil käib, võll ikkagi rummuga koos ja tulebki rumm koos võlliga kohe auto küljest eemaldada. :)

wolkar3
Huviline
Postitusi: 732
Liitunud: 30 Sept 2003, 21:48
Auto: VW Passat 2.0, Highline 2001, bensiin, 85 KW
Asukoht: Tallinn, Mustamäe
Tänanud: 0
Tänatud: 0

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas wolkar3 » 20 Jaan 2015, 06:23

Komistasin ühe inglise keelse lingi otsa, kus sama laagri vahetuse teema(Golf 4/Jetta 4). Pildimaterjal korralik juures.

http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3742364" onclick="window.open(this.href);return false;

romeoD
Klubiline
Postitusi: 930
Liitunud: 03 Dets 2013, 17:55
Auto: VW golf TDI
Asukoht: Valga
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 31 korda

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas romeoD » 20 Jaan 2015, 06:49

Polnudki seda varem näinud, aga tekkis kohe kysimus, et mismoodi ta uue laagri sinna peale surus..
Next, press on the hub, mine went on by a firm hand pressure but you can use a 2x4 and a rubber mallet to knock it on
Misasi see 2x4 on ja kuhu ta kummist haamriga tagus. Nimelt peale pressides ei tohi rummust suruda vaid tuleb "veenda" laagri sisemine saale võllile.

Lisaks veel see, et see kork tasuks kohe peale mutri kinnikeeramist sinna panna, et piduridetailidega mingit prygi sinna ei satuks. Ei pruugi sattuda, aga milleks oodata :D
Ma ei vastuta foorumis tehtud postituste sisu eest.

copilot
Huviline
Postitusi: 4355
Liitunud: 22 Okt 2007, 16:33
Auto: VW Bora Highline 1,9 TDI 81kw AHF 99.a. / VW Bora 1,9 TDI PD 96kw ASZ 03.a.
Asukoht: Viljandi
Tänanud: 0
Tänatud: 1 kord

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas copilot » 20 Jaan 2015, 12:39

romeoD kirjutas:Polnudki seda varem näinud, aga tekkis kohe kysimus, et mismoodi ta uue laagri sinna peale surus..
Next, press on the hub, mine went on by a firm hand pressure but you can use a 2x4 and a rubber mallet to knock it on
Misasi see 2x4 on ja kuhu ta kummist haamriga tagus. Nimelt peale pressides ei tohi rummust suruda vaid tuleb "veenda" laagri sisemine saale võllile.

Lisaks veel see, et see kork tasuks kohe peale mutri kinnikeeramist sinna panna, et piduridetailidega mingit prygi sinna ei satuks. Ei pruugi sattuda, aga milleks oodata :D
Temal läks laager pmt peale käega lükates. Ei saa ka ise aru, mis asi see 2x4 on. Ning lõpuni surus vana mutriga(nagu sina vist) ning siis uus mutter.
Diesel Power KEEPS ME GOING

Kasutaja avatar
R36
Tunnustatud
Postitusi: 7866
Liitunud: 02 Mär 2009, 15:53
Skype: magnake
Auto: VW GOLF MKV 2.0TDI 4Motion MY07 VW CADDY 1.6TDI MY2013
Asukoht: Võru-TARTU
Tänanud: 48 korda
Tänatud: 229 korda
Kontakt:

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas R36 » 20 Jaan 2015, 12:43

Mina saan nii aru, et 2x4 on mingi rauatüki suurus? :roll:
levwfreaks.eu - Hobiprojekt - VW/AUDI/SKODA/SEAT ODIS/Immobilisaatorid/Komponendikaitse/SVM jne...... Magnus

GTI
Moderaator
Postitusi: 7842
Liitunud: 18 Mär 2003, 19:17
Auto: G3 3.0 VR6 N/A
Asukoht: Tallinn Nõmme
Tänanud: 76 korda
Tänatud: 179 korda

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas GTI » 20 Jaan 2015, 18:18

Kõige lahedam siinses teemas on see, et piduriketas tuli suppordi raami vahelt niisama välja, ilma raami tagasilla tala küljest eemaldamata. :o pole sellist asja varem kohanud.
Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad su oma tasemele ja lajatavad siis kogemusega. /Iid-Tõstamaa/
Tõre vanamehenäss foorumis oma võimeid välja elamas..

Kasutaja avatar
R36
Tunnustatud
Postitusi: 7866
Liitunud: 02 Mär 2009, 15:53
Skype: magnake
Auto: VW GOLF MKV 2.0TDI 4Motion MY07 VW CADDY 1.6TDI MY2013
Asukoht: Võru-TARTU
Tänanud: 48 korda
Tänatud: 229 korda
Kontakt:

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas R36 » 20 Jaan 2015, 18:23

GTI kirjutas:Kõige lahedam siinses teemas on see, et piduriketas tuli suppordi raami vahelt niisama välja, ilma raami tagasilla tala küljest eemaldamata. :o pole sellist asja varem kohanud.
Millalgi eelmine suvi hakkas paarimees mingil audi taga-kettaid vahetama. Juba otsis raami lahtikeeramiseks tööriistu, sest need asusid ikka nonii ära peidetud kohas. Siis ma tõmbasin ketta lihtsalt välja, ta ei jõudnud mind ära tänada, sest juba arvas, et nüüd jääbki neid polte keerama. :D
levwfreaks.eu - Hobiprojekt - VW/AUDI/SKODA/SEAT ODIS/Immobilisaatorid/Komponendikaitse/SVM jne...... Magnus

copilot
Huviline
Postitusi: 4355
Liitunud: 22 Okt 2007, 16:33
Auto: VW Bora Highline 1,9 TDI 81kw AHF 99.a. / VW Bora 1,9 TDI PD 96kw ASZ 03.a.
Asukoht: Viljandi
Tänanud: 0
Tänatud: 1 kord

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas copilot » 20 Jaan 2015, 19:23

GTI kirjutas:Kõige lahedam siinses teemas on see, et piduriketas tuli suppordi raami vahelt niisama välja, ilma raami tagasilla tala küljest eemaldamata. :o pole sellist asja varem kohanud.
No ongi ju lahe, kui teeb töö lihtsamaks ja see täitsa võimalik BTW :wink:
Diesel Power KEEPS ME GOING

Kasutaja avatar
NOTFAST
Tunnustatud
Postitusi: 1406
Liitunud: 27 Mär 2010, 15:19
Telefon: 5141947
Skype: kollerimees
Auto: Hunnik erinevaid Volkse, MB ja BMW
Asukoht: Saverna
Tänanud: 1 kord
Tänatud: 4 korda

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas NOTFAST » 20 Jaan 2015, 19:55

Saab jah kui on veidi kulunud ketas. Proovi uus asemele panna....
Tartu ja Võru vahel. Tel 5141947
VAG autode remont ja enamus autode diagnostika. Sportautod ja nendega seonduv. Autoabi ja lammutus. karol@kolleriauto.ee Küsi kindlustust. Ametlik koostööpartner.

romeoD
Klubiline
Postitusi: 930
Liitunud: 03 Dets 2013, 17:55
Auto: VW golf TDI
Asukoht: Valga
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 31 korda

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas romeoD » 21 Jaan 2015, 07:53

NOTFAST kirjutas:Saab jah kui on veidi kulunud ketas. Proovi uus asemele panna....
Panin nad ka uuest peast sinna niisama vahele.
Ma ei vastuta foorumis tehtud postituste sisu eest.

GTI
Moderaator
Postitusi: 7842
Liitunud: 18 Mär 2003, 19:17
Auto: G3 3.0 VR6 N/A
Asukoht: Tallinn Nõmme
Tänanud: 76 korda
Tänatud: 179 korda

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas GTI » 21 Jaan 2015, 19:37

romeoD kirjutas:
NOTFAST kirjutas:Saab jah kui on veidi kulunud ketas. Proovi uus asemele panna....
Panin nad ka uuest peast sinna niisama vahele.
Huvitav miks mk3 ja vanematel tuli suppordi raam eemaldada ja uuematel ei pea? Kas mingi turvalisuse teema seoses laagrisõlme ehituse muutusega - kui laager laiali lendas siis ratas ei tulnud alt ära ja uuemal tüübil pole see probleemiks?
Idiootidega pole mõtet vaielda - nad veavad su oma tasemele ja lajatavad siis kogemusega. /Iid-Tõstamaa/
Tõre vanamehenäss foorumis oma võimeid välja elamas..

Risto00
Uustulnuk
Postitusi: 3
Liitunud: 18 Apr 2011, 09:16
Telefon: 58226486
Auto: Citroen C5, Mazda Xedos6, Renault Safrane
Asukoht: Tapa vald, L-Viru
Tänanud: 0
Tänatud: 0

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas Risto00 » 21 Jaan 2015, 23:51

2x4 on 50x100mm ristlõikega pruss, puit.
Viimati muutis Risto00, 21 Jaan 2015, 23:55, muudetud 1 kord kokku.

wolkar3
Huviline
Postitusi: 732
Liitunud: 30 Sept 2003, 21:48
Auto: VW Passat 2.0, Highline 2001, bensiin, 85 KW
Asukoht: Tallinn, Mustamäe
Tänanud: 0
Tänatud: 0

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas wolkar3 » 22 Jaan 2015, 00:16

Loogiline jah.. Prussitüki kasutamine löökidel vasaraga leevendab detaili purunemist.

romeoD
Klubiline
Postitusi: 930
Liitunud: 03 Dets 2013, 17:55
Auto: VW golf TDI
Asukoht: Valga
Tänanud: 21 korda
Tänatud: 31 korda

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas romeoD » 22 Jaan 2015, 06:48

GTI, selle kysimuse pead vw inseneridele esitama :D

A kui pruss nii suur oli, siis ilmselt tagus ta rummu pihta, mis pole mõistlik. Maast madalast õpetatud, et laagrit pole vaja "väänata". Võllile saamiseks tuleb taguda sisemise saale pihta.
Viimati muutis romeoD, 26 Jaan 2015, 13:49, muudetud 1 kord kokku.
Ma ei vastuta foorumis tehtud postituste sisu eest.

Skalle
Huviline
Postitusi: 32
Liitunud: 02 Apr 2006, 23:59
Asukoht: Karlova, Tartu
Tänanud: 0
Tänatud: 0

Re: DIY Golf 4/Bora tagarattalaagri vahetus

Lugemata postitus Postitas Skalle » 28 Veebr 2015, 10:30

Muuseas, poldipead, mis võlli ja kaitseplekki hoiavad, on 16, mitte 17 mõõdus. No vähemalt minu autol on.
Kes kassi ei toida, toidab hiiri.

Vasta

Mine “DIY”