Elektrolüütiline rooste eemaldus on järgi proovitud ja olen kasutanud aastaid ,aga koguaeg on mõlkunud meeles elektrolüütiline tsinkimine. Sai loetud ja uuritud mitmeid välismaiseid foorume ja jõudsin selgusele ,et kodustes tingimustes ja lihtsate ainetega on täitsa võimalik seda teha ja kuna vw foorumis teemat ei ole siis mõtlesin,et jagan seda ka teiega.
Tsinkimine(ka kroomimine ,nikeldamine vasetamine) toimub sarnasel protsessil kui elektrolüütiline rooste eemaldus ,on vaja lahust, lahusesse on uputatud anood (tsink) ja katood (detail mida soovid tsinkida) ning alalisvoolu allikas. Foorumites on piisavalt teaduslikku ja keerulist juttu ja erinevaid koostisi ( ei hakka neid siia kopeerima ,kes tahal leiab ise üles ja leob ) aga mina olen kasutanud neid mida on võimalik soetada lihtsalt.
Vaja läheks:
-- kummikindad ,kaitseprillid
-- puhast tsinki100 % (tellisin ebay st )
-- Destilleeritud- või kraanivett
-- Epsomi soola ehk magneesiumsulfaati ,inglisesool ,mõrusool
-- Tsinksulfaati ZnSO4*H2O
-- tavaline valge suhkur
-- 30% äädikat toidupoest
-- plast ämber ,karp ,kast ise kasutan 8 L plast ämbrit.
-- tehniline piiritus ise kasutan pritspudelis (detaili loputamiseks kui võtan tsingi vannist välja)
-- toite allikas ( soovitatakse 4.5v ja 300 ma adapter ) ise kasutan aku laadijat. ideaalne oleks labori blokk mida saaks vastavalt detaili suurusele reguleerida.
minu retsept mida olen mitmeid katsetusi tehes saavutanud on järgmine:
-- 125ml äädikat 30% + 875ml vett Kokku 1 liiter
-- 100g/l epsom sool
-- 40g/l tsinksulfaati
-- 120g/l suhrut
Vastavalt kogusele korrutada antud andmed
1. sega plast nõusse kokku äädikas, vesi ,sool, suhkur ja tsinksulfaat ,segamist kiirendab soe vesi. Vee ph tase peaks olema kuskil 4
2. aseta veeanuma siisekülgedele tsingitükid (tsinkanood) Tsingitüki ots peaks anumast niipalju välja ulatuma, et sellel külge saaks hiljem ühendada vooluallika plussjuhtme, mina kasutan vastavalt detailile kas 2 tsinkanoodi või 4 tsinkanoodi .
3.aseta veeanuma kohale vasktorujupp kuhu külge saad riputada tsingitava detaili (katood)
4. tsingitav detail peab olema puhas nii õlist ,rasvast ,roostest kui ka värvist
5. Riputa tsingitav detail (katood) vasktraadiga lahusesse selliselt, et ta oleks üleni lahuses, kuid ei puudutaks anoodi
6. Ühenda vooluallika miinusjuhe tsingitava detailiga katoodiga ja plussjuhe tsinkanoodiga
7. Ühenda vooluallikas vooluvõrku, peaksid nüüd nägema kadoodi ümber mulle. Olenevalt detaili suurusest ja voolust olen lasknud kuskil 5-10 minutit lahuses olla ,siis olen võtnud välja ,välja võttes on detail tuhm hall siis olen detaili lihvinud üle terasvillaga et saad läikiv pind. Seda protsessi olen korranud tavaliselt kuskil 3 korda ,seda rohkem saab tsinki detailile peale,iga korra vahel lihvin terasvillaga üle ja pesen tehnilise piiritusega puhtaks (pritspudelis pihustan peale ja kuivatan õhuga või paberiga. Kindlasti kasuta kummikindaid esiteks et lahusses on hape (äädikas) ja teiseks detailil ei oleks rasva jälgi.
Lisan mõned tähelepanekud :
-- eemalda anood (tsink) pärast tsinkimist lahusest ,muidu saab tsink anood kiirelt otsa ,sest äädikhappe sööb tsinki vaikselt edasi
-- kodus tsinkimisel ei tule vannist kohe välja läikiv detail nii nagu on suurfirmades, aga igal firmal on oma retsept mida nad ei jaga
--mida puhtam on detail seda paremini jääb tulemus, iga rooste täpp poor ei kattu korralikult tsingiga
--kui detail (katood) on liiga anoodi (tsink) lähedal siis põleb liiga ära st et läheb liiga tume halliks ja äärtele tekib nn kristalli liiga palju ,detail muutub karedaks
--kui detail on lihtne st. ei ole varjatuid külgi nurki siis on lihtne tsinkida kui on varjatud küljed nurgad siis olen mitmeid kordi detaili keeranud sätinud lahuses sest parim tsinkimine on ikka kui detail on tsinganoodiga otsevaates. Proovisin teha ka piduri suporteid aga läks palju aega kuna oli nn.pimedaid nurki, eks katsetan edasi .
-- kui algul kasutasin tsinkimiseks 6v 300ma voolualaldit (mingi tööriista laadija) siis väiksed detailid (seibid mutrid,poldid) toimisis aga kui panin vanni näiteks piduri suporti raami siis ei töötanud ,lisasin akulaagija siis akkas tööle (suurem detail rohkem voolu)eks seda peab katsetama,
-- kui kasutada soolhappe lahust(25%) enne tsinkimist detaili viimaseks puhastamiseks roostest (väikesed poorid ,nurgataguse kuhu hästi ligi ei pääse) siis on tulemus tunduvalt parem. Protsess on siis järgmine detaili puhastus soostest (elektrolüüs,liivaprits) siis soolappesse ja seejärel loputus destileeritud vees ja kohe tsinkimiseks lahusesse.
Soolhappe kasutamine ei ole siiski soovitav kui ei ole hapetega pädev.
Nüüd on siin kindlalt neid kodankke kes küsivad ,et milleks see, onju olemas firmad kes pakuvad seda teenust,aga vastan kohe et on ka olemas auto servised aga ikkagi remondivad kodanikud ise oma liikureid. Isetegemise rõõm peab ka olema!!!! Nii et katsetage.
Kui keegi leiab kuskilt raamatu „Noor elektrokeemik“ 1958.a siis see on väga hea raamat.
On ka firmasis kes pakuvad müügiks juba valmis olevaid komplekte tsinkimiseks.
- https://www.caswellplating.com
- https://www.eastwood.com/ew-electroplat ... -zinc.html
Läks vist pikaks ja igavaks lisan mõned pildid ka jutule lisaks.
Rainer
DIY: Kodune elektrolüütiline tsinkimine.
Moderaatorid: etnies858, GTI, dellu, J.Aru
-
- Klubiline
- Postitusi: 95
- Liitunud: 04 Sept 2013, 14:52
- Telefon: 51 901 801
- Auto: Opel, Vw jetta 2 1.6 td , Vw golf 2 Country 1990 1.8 72 kw
- Asukoht: Tallinn-Märjamaa-Velise
- Tänanud: 16 korda
- Tänatud: 42 korda
DIY: Kodune elektrolüütiline tsinkimine.
Viimati muutis franz, 17 Mär 2020, 17:51, muudetud 1 kord kokku.
Tänaseid toimetusi ära viska homse varna --neid võib ka teha ülehomme!!!
Vanad räägivad seda. mis nad on teind; noored räägivad, mis nad teha tahavad.
Vanad räägivad seda. mis nad on teind; noored räägivad, mis nad teha tahavad.
-
- Klubiline
- Postitusi: 95
- Liitunud: 04 Sept 2013, 14:52
- Telefon: 51 901 801
- Auto: Opel, Vw jetta 2 1.6 td , Vw golf 2 Country 1990 1.8 72 kw
- Asukoht: Tallinn-Märjamaa-Velise
- Tänanud: 16 korda
- Tänatud: 42 korda
DIY: Kodune elektrolüütiline tsinkimine.
Lisan veel mõned pildid:
Rainer
Rainer
Tänaseid toimetusi ära viska homse varna --neid võib ka teha ülehomme!!!
Vanad räägivad seda. mis nad on teind; noored räägivad, mis nad teha tahavad.
Vanad räägivad seda. mis nad on teind; noored räägivad, mis nad teha tahavad.
-
- Huviline
- Postitusi: 246
- Liitunud: 02 Jaan 2009, 14:49
- Telefon: 5I9I26II
- Auto: Alhambra
- Asukoht: Jõhvi
- Tänatud: 2 korda
- Kontakt:
DIY: Kodune elektrolüütiline tsinkimine.
Tere
Kas neid asju saaks ka Bauhofi letist?
-- Epsomi soola ehk magneesiumsulfaati ,inglisesool ,mõrusool
https://www.bauhof.ee/et/aiakaubad/moru ... 1kg-501215
Koostis: vees lahustuv magneesiumoksiid (MgO) 16%, vees lahustuv vääveltrioksiid (SO3) 30%. EÜ VÄETIS. Magneesiumsulfaat 16MgO + 30SO3
Või see:
https://www.bauhof.ee/et/aiakaubad/magn ... 1kg-069990
-- Tsinksulfaati ZnSO4*H2O
Kust kohast seda osta?
Kas anoodiks võiks kasutada mõnda muud tsinki sisaldavat asja, suvalist karburaatorit näiteks?
Kas neid asju saaks ka Bauhofi letist?
-- Epsomi soola ehk magneesiumsulfaati ,inglisesool ,mõrusool
https://www.bauhof.ee/et/aiakaubad/moru ... 1kg-501215
Koostis: vees lahustuv magneesiumoksiid (MgO) 16%, vees lahustuv vääveltrioksiid (SO3) 30%. EÜ VÄETIS. Magneesiumsulfaat 16MgO + 30SO3
Või see:
https://www.bauhof.ee/et/aiakaubad/magn ... 1kg-069990
-- Tsinksulfaati ZnSO4*H2O
Kust kohast seda osta?
Kas anoodiks võiks kasutada mõnda muud tsinki sisaldavat asja, suvalist karburaatorit näiteks?
-
- Klubiline
- Postitusi: 95
- Liitunud: 04 Sept 2013, 14:52
- Telefon: 51 901 801
- Auto: Opel, Vw jetta 2 1.6 td , Vw golf 2 Country 1990 1.8 72 kw
- Asukoht: Tallinn-Märjamaa-Velise
- Tänanud: 16 korda
- Tänatud: 42 korda
DIY: Kodune elektrolüütiline tsinkimine.
Tervitus.
ei oska öelda kas need Bauofis müüdavad asjad on samad kuigi tundub et on sama (parandan ennast vist ikka ei ole sama asi ,sisaldab migist väetist) aga mina ostsin need asjad;
Epsomisoola ostsin https://aivel.ee/tervisetooted/epsomi-sool
Tsinksulfaati ZnSO4*H2O ostsin https://majatohter.ee/tooted/kemikaalid ... nksulfaat/
Tsink peab olema ikka puhas ,arvan et karburaator ei ole puhas tsink vaid mingi sulam,aga olen lugenud et kasutatakse ka velje tasakaalustus raskusi mis on tsingist.Kui sa ei taha ebayst tellida siis on ka motonetis saadaval paatidel käivad tsinkanoodid
https://www.motonet.ee/et/toode/387551/ ... anood-1-kg
pane google otsingusse zinc Anode
lisan ka pildid pakenditest mis ostsin: Rainer
ei oska öelda kas need Bauofis müüdavad asjad on samad kuigi tundub et on sama (parandan ennast vist ikka ei ole sama asi ,sisaldab migist väetist) aga mina ostsin need asjad;
Epsomisoola ostsin https://aivel.ee/tervisetooted/epsomi-sool
Tsinksulfaati ZnSO4*H2O ostsin https://majatohter.ee/tooted/kemikaalid ... nksulfaat/
Tsink peab olema ikka puhas ,arvan et karburaator ei ole puhas tsink vaid mingi sulam,aga olen lugenud et kasutatakse ka velje tasakaalustus raskusi mis on tsingist.Kui sa ei taha ebayst tellida siis on ka motonetis saadaval paatidel käivad tsinkanoodid
https://www.motonet.ee/et/toode/387551/ ... anood-1-kg
pane google otsingusse zinc Anode
lisan ka pildid pakenditest mis ostsin: Rainer
Viimati muutis franz, 19 Jaan 2021, 08:32, muudetud 1 kord kokku.
Tänaseid toimetusi ära viska homse varna --neid võib ka teha ülehomme!!!
Vanad räägivad seda. mis nad on teind; noored räägivad, mis nad teha tahavad.
Vanad räägivad seda. mis nad on teind; noored räägivad, mis nad teha tahavad.